Ljusgårda fortsätter växa med nationell lansering i 550 nya butiker och stärkt ledningsgrupp
Ljusgårda, som driver en av Europas största vertikalodlingar i Tibro på Västgötaslätten, fortsätter sin tillväxtresa genom att börja sälja sina svenskodlade sallader på Hemköp, Willys och Tempo. Samtidigt stärker bolaget sin ledningsgrupp med Magnus Agervald som blir ny VD och Hélène Gustavii som CFO.
Ljusgårda har på mindre än ett år tredubblat sin försäljning från 3,8 ton till 11,8 ton sallad per månad. Distributionen har vuxit till över 230 ICA-butiker och försäljningen per butik stärks kontinuerligt. Nyligen började de svenskodlade påssalladerna även säljas genom Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem. Det nya avtalet med Dagab innebär att Ljusgårda den 14 september mer än tredubblerar sin distribution med ytterligare 550 butiker och nu finns att köpa i hela landet.
Ljusgårda tar nästa steg i bolagets tillväxtstrategi
Ljusgårdas tillväxtstrategi har givit snabba och starka resultat de senaste åren. I linje med bolagets tillväxtplan går nu medgrundaren Andreas Wilhelmsson över till rollen Chief Strategy Officer och välkomnar erfarne Magnus Agervald som ny vd. Magnus kommer senast från vd-rollen hos Premium Snacks, som utvecklar och distribuerar snacks mot både detaljhandel och HoReCa på flera marknader i Norden och norra Europa. Han har som entreprenör medgrundat det mobila internetbolaget Icomera och det AI-baserade prisanalysbolaget Panprices.com.
”Det känns fantastiskt att få välkomna Magnus och Hélène till teamet och därmed säkra ytterligare två viktiga pusselbitar i att designa en ledningsgrupp i världsklass. I min nya roll kommer jag fokusera på våra strategiska samarbeten samt nya initiativ och i praktiken fungera som en katalysator som ser till att sätta fart där det behövs, drömrollen för en entreprenör som jag!”, säger Andreas Wilhelmsson, medgrundare och Chief Strategy Officer på Ljusgårda.
Magnus Agervald har dokumenterad erfarenhet från tidigare uppdrag att lyckas driva tillväxt i kombination med ökad lönsamhet. Som vd för Byggmax ledde Magnus även en stark utvecklingsresa där han tog bolaget till börsen med stor framgång. Erfarenheter som alla bär hög relevans för Ljusgårdas strategiska mål framåt.
”Det känns väldigt roligt att få möjligheten att ta Ljusgårda vidare på sin tillväxtresa. Ljusgårdateamet har åstadkommit något fantastiskt, och det ska bli väldigt roligt att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med dem. Dagab-avtalet ger oss en ännu starkare närvaro i marknaden och arbetet med att utveckla våra ekosystem har enorm potential, inte minst med hjälp av AI-optimering.” säger Magnus Agervald, ny vd på Ljusgårda.
Ljusgårda meddelar även att Hélène Gustavii blir ny CFO. Hélène kommer närmast från CFO-rollen hos Velove och besitter en bred kompetens och erfarenhet av att driva tillväxt, kassaflöde och lönsamhet i flera olika branscher. Hon har över 20 års erfarenhet av olika seniora roller i både börsnoterade och ägarledda tillväxtföretag.
Jag ser mycket fram emot att börja på Ljusgårda och vara med och bygga bolaget för den fortsatta tillväxt- och utvecklingsresan. Det känns även väldigt positivt att kunna bidra till ett mer hållbart matsystem och säkerställa en trygg försörjning av lokala grödor året om.” säger Hélène Gustavii, tillträdande CFO på Ljusgårda.
Importerad mat står för 60 % av klimatpåverkan från matkonsumtionen i Sverige. Med cirkulära vattensystem, grön el och utan bekämpningsmedel erbjuder Ljusgårda konsumenter och handlare ett hållbart och närproducerat alternativ.
"Avtalet med Dagab och en förstärkt ledningsgrupp gör att vi kan ta nästa steg i vår tillväxtresa. Vi ser fram emot att fortsätta och bygga Ljusgårda till en ledande inomhusodlare som bidrar till en mer hållbar matförsörjning”, säger Johannes Lien, ordförande i Ljusgårda.